Suara Anak Jati Pitas

Suara Anak Jati Pitas

Jangan Sombong Jika Ingin Dikawan

Lumrah sesetengah individu yang beranggapan dirinya 'perfect'. Suaranya bukan main lagi lantang menegakkan benang. "Kita mesti ikut peraturan", padahal dia sendiri sering melanggar peraturan. "Kita mesti menghormati privasi orang lain", padahal dia sendiri suka memburuk-burukan orang di depan orang yang lain. "Kita jangan makan duit haram", padahal dia sendiri menerima 'sogokan tanpa sedar' dari pihak-pihak yang ingin meraih sokongannya.

Nilailah dulu diri sendiri sebelum terlalu menilai orang lain. Kita hidup di dunia ini berasaskan sikap dan sifat seorang manusia serta hukum alam dan bukannya diikat dengan peraturan dunia semata-mata. Toleransi, pertimbangan wajar, komunikasi, memahami dan lojik perlu diperhalusi.

Jangan memandang rendah terhadap orang lain. Ingatlah bahawa setiap insan telah diberikan keistimewaan khsusus oleh Allah SWT. Berkawan biar seribu, berlawan jangan sekali.

Jangan sombong jika ingin di kawan. Jangan memilih kawan jika ingin menjadi kawan. Kawan adalah teman suka duka di luar rumah. Kawan yang rendah daripada kita adalah kawan yang paling setia dengan kita.

Sahabat yang paling baik ialah ibu bapa dan keluarga kita. Sahabat yang paling akrab ialah orang di sekeliling kita.

Janganlah kita sombong jika ingin dikawan.

0 comments:

Suara Anak Jati Pitas

Followers

Komuniti Utara Sabah

Jauhi Politik Wang

Jauhi Politik Wang